نقش رسانه ها در حفظ ارزشهای دفاع مقدس

چهارشنبه, ۱۶ مهر ۱۳۹۳، ۰۱:۲۸ ب.ظ




هشت سال دفاع مقدس بخشی از تاریخ پر فراز و نشیب ملت انقلابی ایران اسلامی است که در برابر هجوم نا برابر اهریمنان ایستاد و اجازه نداد وجبی از خاک خود در زیر سلطه دشمن قرار گیرد. برگزاری هفته دفاع مقدس فرصت مغتنمی است تا از زوایای مختلف سیاسی،اجتماعی ،اقتصادی و… به مقوله جنگ ۸ساله نگریسته شود. یکی ازمهمترین زوایایی که میتوان در خصوص آن تامل و مداقه نمود،مقوله فرهنگی و هنری است. یعنی چگونه می توان با استفاده از عنصر فرهنگ و هنر ارزشها و حقایق جنگ را برای نسلهای آینده بازگو کرد. حدود ۹۸ سال از پایان جنگ جهانی اول و ۶۹ سال از پایان جنگ جهانی دوم سپری می شود. هنوزهم سناریوی بسیاری از

فیلم

های تولیدی هالیوود و برخی آثار تولیدی هنری مربوط به موضوعات این دو جنگ می شود. آن هم جنگ هایی که به منظور تجاوز و کشور گشایی صورت گرفته و انسانهای بی گناه بسیاری در آن کشته و شهرهای زیادی با خاک ویران شده است. قیاس دفاع مقدس ایران اسلامی با سایر جنگها البته قیاس مع الفارقی است . چرا که در جنگ ۸ساله ما،بسیاری از ارزشها و آرمانها و اخلاقیات به ظهور و و ثبوت رسید که جهانیان را مات و مبهوت نمود.

اینک ماییم و کوله باری بر جای مانده از عشق و خاطره روزهای حماسه و ایثار و فداکاری. مقام معظم رهبری در باره آثار دفاع مقدس فرمودند: «این جنگ یک گنج است آیا خواهیم توانست آن را استخراج کنیم.» و براستی آیا هنرمندان ،قلم بدستان و گویندگانی که دارای آثاری فاخر و بیانی رسا هستند، دین خودرا نسبت به این اسطوره ها ادا کرده  اند یا برنامه ای برای این منظور وجود دارد یا خیر؟ از قدیم الایام گفته اند یک دست صدا ندارد. و این واقعتی انکار ناپذیر است که خروجی برخی از برنامه ها، یا متوسط و یا در حد صفر است. با اینکه بودجه های کلانی هم صرف می شود اما نتیجه مطلوبی عاید نمی شود. حلقه گم شده این برنامه ها،تصمیمات خلق الساعه،سلیقه ای،احساسی و پراکنده کاری است. و تا زمانی که این مساله بصورت ریشه ای حل نشود همان آش و همان کاسه خواهد بود.

باید دانست که دشمنان از هر سو و از هر طرف در مقابل ما صف آرایی کرده اند. آنها میدانند رمز توفیق ما چیست و نیز میدانند نقطه آسیب پذیر ما کجاست.

امروز

خاکر

یزد

شمن تا درون خانه ما کشیده شده است و نقطه سیبل دشمن، افتخارات گذشته جوانان دیروزاست. او با جنگ نرم و سلاح رسانه و تکنولوژی پا به میدان مبارزه گذاشته است. هدف اش تهی کردن باورها ی دینی و اعتقادی از درون و پوچ ساختن هویت اسلامی و ایرانی جوانان این مرز و بوم است.

باید آگاه و هوشیار بود که نسل فعلی بشدت در پی گزینش و انتخاب است. و در این میان نقش بی بدیل رسانه ها اعم از: ماهواره و اینترنت و فضای مجازی در عصر فرا ارتباطات بسیار بالاست. لطفا کمی در این آمار و ارقام تامل کنید:« در سال ۷۳ تنها ۳ شبکه فارسی زبان متعلق به منافقین و سلطنت‏ طلب‏ها علیه انقلاب اسلامی فعالیت می کرد که در سال ۹۱ به ۱۲۵ شبکه فارسی زبان افزایش یافته است. بیش از ۹۲شبکه ماهواره ای و چهل هزار سایت اینترنتی بر ضد اسلام و شیعه و انقلاب اسلامی در حال تولید و انتشار برنامه هستند.

در حوزه فضای مجازی، در حال حاضر بیش از دو میلیارد نفر در دنیا کاربر اینترنت هستند که از این تعداد بیش از ۲۸ میلیون نفر کاربر در ایران وجود دارد. بیش از ۲ درصد از این کاربران به خطوط پرسرعت دسترسی داشته و کاربر حرفه‏ای اینترنت هستند. در هر دقیقه دو هزار

عکس

در فیس بوک بارگذاری می‏شود و در حال حاضر بیش از سه میلیارد

عکس

و دو میلیون

فیلم

در یوتیوب موجود است.» (معاون فرهنگی اجتماعی سپاه،به نقل از مشرق نیوز).

در صد استفاده کنندگان مردم ایران از ماهواره هم مانند سایر حوزه ها مشخص نیست و آمار و اطلاعات ضدو نقیضی در باره آن داده می شود. به گفته دارابی، ۴۰درصد مردم ایران در حال استفاده از ماهواره هستند که این میزان در حال افزایش می باشد(سایت خبری فردا نیوز ۲۳آبان ۸۸). و آمار جالب از زبان رییس پلیس کشور، فرمانده ناجا با اشاره به نظرسنجی یک نشریه آمریکایی در مورد میزان استفاده ایرانیان از گیرنده‌های ماهواره‌ گفت:« البته من تحقیقات این نشریه آمریکایی را تایید نمی‌کنم اما تحقیقات نشان داده که تنها ۲۰ درصد از شهروندان ایرانی از ماهواره استفاده می‌کنند.»     ( ۷/۴/ ۹۱ به نقل از خبر گزاری ها). اما آمار غیر رسمی حکایت از استفاده بیش از۵۰  درصدی ماهواره در ایران دارد.

در سال ۷۷ ، از ۶۶ میلیون نفر جمعیت کشور ، ۳۵ درصد جوانان و نوجوانان هر کدام به میزان  دو الی سه ساعت  به برنامه های ماهواره دسترسی داشته اند.و در حال حاضر ۷۳ درصد جوانان در کشور مخصوصا در استانهای تهران ، چهارمحال و بختیاری ، آ.شرقی  و غربی و قم به ماهواره دسترسی دارند. آنچه مسلم است هدف از راه اندازی این شبکه های قارچ گونه علاوه بر ابعاد سیاسی در بعد اجتماعی و فرهنگی ، ایجاد انحراف در نوع ارتباطات داخلی خانواده، خیانت همسران به یکدیگر ، کم رنگ کردن نقش ادیان و اخلاق در خانواده ها، زمینه سازی برای

استقلال

کاذب درجوانان ، گسترش فرهنگ زندگی کردن به جای ازدواج ، سست کردن رابطه فر

زندان

و والدین، از بین رفتن حجب و حیا و شرم میان محارم،گسترش فرهنگ تجمل ومصرف گرایی ، گسترش انحرافات جنسی در میان جوانان و بالا رفتن آمار طلاق ره آورد این تکنولوژی شوم غرب است. و هر روز که سپری می شود ابزارهای نوین ارتباطی نظیر:واتس آپ،وایبر،لاین،تانگو،وی چت و… در حال گسترش است و البته در کنار این مسایل، کسی منکر استفاده صحیح از تکنولوژی و فن آوری نیست.

جان کلام اینکه، رهبر معظم انقلاب اسلامی زنگ خطر را سال ها پیش بصدا در آورده و به دلیل اهمیت موضوع فرهنگ،سال جاری را هم نام اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نامگذاری کرده اند. اکنون که نیمی از سال سپری شده،بجاست که مسئولان حوزه فرهنگ، گزارشی از عملکرد های واقعی خود بدهند و بگویند که چه کرده اند و تاثیرات کوتاه و بلند مدت آنان چگونه بوده و یا خواهد بود.نباید کار بگونه ای باشد که در یک مقطع بر اساس سلایق شخصی، بعضی از کارهای هنری مانند موسیقی از کارهای روتین فرهنگ و ارشاد اسلامی حذف شود وفضا در اختیار فرصت طلبان و قاتلان و فرصت طلبان فرهنگ و هنر قرار داده شود و

امروز

هم براساس همان سلایق، گو اینکه فرهنگ و ارشاد اسلامی فقط مسئول ترویج موسیقی است و لا غیر.

به نظر می رسد مبارزه با ماهواره و رسانه هایی از این دست راه حل سلبی و فیزیکی ندارد. الانسان حریص علی ما منع.( انسان نسبت به آنچه که منع میشود حریص است.) این فرمایش صریح معصوم (ع) است. تنها راه حل مشکل، اقناع و برخورد فرهنگی و ایجابی است.یکی از راهکارهای کاهش گرایش مردم و بخصوص جوانان به ماهواره و… تولید محصولات نمایشی فاخر و مناسب می باشد و چه بهتر که بخشی از این سوژه ها به معرفی اسوه ها و الگوهای زمینی(شهدا) اختصاص داده شود.البته به دور از اغراق و مبالغه. شهدای ما نیاز به قهرمان پروری و اسطوره سازی های هالیوودی ندارند. اگر واقعیت زندگی آنان صادقانه و با ابزار هنر و رسانه بازگو شود جذبه و ماندگاری شان ابدی خواهد بود.


نقش رسانه ها در حفظ ارزشهای دفاع مقدس

رسول ابراهیمی اصل

پژوهشگر و مدرس دانشگاه

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۷/۱۶
ندا حقانی شمامی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی